Recensie Banger Sisters

Door Eva Krap

“Van werkloos tot depressief” is een autobiografisch verhaal: een zeer openhartige beschrijving van een jarenlange zoektocht naar een nieuwe toekomst. Onderwerpen die de revue passeren zijn onder andere: Wat betekent het om werkloos te worden en te zijn? Met welke instanties krijg je te maken? Het aparte wereldje van re-integratie en is dit geldverspilling? Volledig arbeidsongeschikt en chronisch depressief; wat is dat?

Het boek is vlot geschreven, leest heel gemakkelijk en is daardoor toegankelijk voor een breed publiek. Rode draad: Hoe moeilijk kan het zijn om beperkingen te accepteren en een nieuwe koers in te slaan? Een absolute aanrader voor lotgenoten en hulpverleners!

In “Van werkloos tot depressief” vertelt Rob van Spanje op openhartige wijze hoe hij het ervaren heeft om werkloos te worden. Na jaren op het gebied van P&O gewerkt te hebben, besluit hij een andere weg in te slaan. Het gebied waarin hij werkzaam is, biedt geen uitdagingen meer. Zijn zoektocht leidt hem naar een baan als arbeidsdeskundige bij het UWV.

Wat een uitdaging behoort te zijn, mondt al snel uit tot een demotiverende werkomgeving. Van Spanje verwacht, zoals vrijwel iedereen die in een nieuwe werkomgeving werkzaam raakt, dat hij prima begeleid zal worden. Maar niets is minder waar. Het UWV is net bezig met een reorganisatie en de opleiding die hij moet volgen om zijn werk naar behoren uit te voeren, wordt in enkele maanden gepropt. Hij leert er dan ook niets van en ineens moet hij in de praktijk bewijzen dat hij alles weet van dit vak. Dat dit onmogelijk is na een studie van niks, is duidelijk, maar hij krijgt nergens gehoor.

Hij krijgt daarentegen wel een begeleider, maar deze heeft daar alles behalve zin in. Bij het UWV draait het vooral om de productie, want hoe meer zaken je afwerkt, hoe meer salaris. Hier geldt letterlijk de regel: tijd is geld. Rob van Spanje geeft meerdere malen aan dat hij zijn werk zo niet kan uitvoeren, maar dit wordt weggewuifd.

Naast dit alles is Van Spanje een persoonlijkheid die niet op zijn mondje is gevallen, maar tevens is hij iemand die moeilijk nee kan zeggen. Dit gegeven heeft hem al eerder opgebroken: hij nam zijn werk uiteindelijk keer op keer mee naar huis, tot hij compleet overwerkt was. Bij het UWV dreigt dit weer te gebeuren en op een dag is het dan ook zover. Zijn lichaam weigert elke vorm van dienst; hij raakt vaak buiten bewustzijn.

Uiteindelijk wordt Rob van Spanje gedwongen om te stoppen met zijn baan, maar het UWV heeft daar een perfecte list voor. Ze laten hem een contract ondertekenen die hem uiteindelijk bijna nekt. Voor van Spanje begint een gevecht met instanties, waarbij hij vaak moeite heeft om zijn hoofd boven water te houden. Het UWV, het voormalig CWI, re-integratiebureaus; ze maken het leven als werkloze er alles behalve makkelijker op.

Van Spanje raakt langzaam maar zeker in een depressie door de uitzichtloze situatie waarin hij zich bevindt. Naast zijn strijd tegen de instanties, moet hij ineens ook strijden tegen zijn geestelijke en lichamelijke beperkingen.

In “Van werkloos tot depressief” omschrijft Van Spanje deze weg op heldere wijze. In elk hoofdstuk behandelt hij op een gedreven en uitvoerige manier de gang van zaken en hoe hij alles ervaren heeft. Dat maakt dit boek een ware must read voor mensen die in dezelfde situatie zijn beland. Maar ook voor mensen die werkzaam zijn bij dit soort instanties is dit boek een absolute eye opener.

De kracht van het boek schuilt in de eerlijkheid waarmee Van Spanje zijn verhaal doet. Hij vertelt eerlijk over zijn aandeel in het geheel, maar ook wat de omstandigheden waren toen hij zich in bepaalde situaties bevond. Als lezer krijg je hierdoor een ongezouten kijkje in het leven van de auteur. En dat maakt het boek dan ook meer dan de moeite waard, vooral in deze tijd waarin veel mensen zich in dezelfde situatie bevinden.

Het motto van de auteur is: je weet pas hoe iets is als je het zelf hebt meegemaakt. Met dit uitgangspunt is het dan ook zeker dat hij veel lezers zal raken en afrekent met de vooroordelen die er bestaan over mensen die werkloos zijn geraakt en/of leven van een uitkering.

Uncategorized