Recensie Evelyn Mairlot

door Evelyn Mairlot

Van werkloos tot depressief, een zoektocht naar een nieuwe toekomst – Rob Van Spanje

Ik heb het boek van Rob van Spanje ‘Van werkloos tot depressief’ ontvangen en zeer graag gelezen. Ik lees vaak, en als een boek me helemaal meeneemt, dan lees ik gewoon door tot ik het uitgelezen heb. Zo was het ook met dit boek, in twee avonden heb ik het uitgelezen. Het boek is een autobiografisch verhaal waarin Rob vertelt wat hem overkomen is, omdat het geen schande is, omdat het mag en kan verteld worden. En misschien net omdat anderen zich in het verhaal kunnen herkennen, dat ze weten dat ze niet alleen zijn. Het is een heftig verhaal, eentje waarvan je hoopt dat je het zelf of iemand uit je omgeving nooit zal overkomen, maar de waarheid is, het kan ieder mens overkomen. Rob neemt je als lezer mee in zijn zoektocht naar een nieuwe toekomst, maar vooraleer het zover is neemt hij je mee door het doolhof van bureaucratische instellingen. Diensten die ons als inwoner van een land zouden moeten helpen en beschermen, maar in realiteit komt het er vaak op neer dat je het zelf moet doen wil je geholpen worden. Of je moet net toevallig bij de juiste persoon terechtkomen, en dat is helaas niet altijd zo. Dit wordt ook duidelijk in Rob’s verhaal. Ook de impact die het heeft op zijn fysieke functioneren en zijn omgeving komt duidelijk aan bod in dit boek. Niemand kiest bewust voor een depressie, maar ook een gezin komt plots zwaar onder druk te staan. Alles verandert opeens en iedereen moet een nieuwe plaats in deze veranderde situatie zien te vinden.

Rob heeft een vlotte schrijfstijl, je voelt de emoties die hij voelde op bepaalde momenten in zijn leven. Doordat hij dit beschrijft, kan je je als lezer echt inleven, en is er zeker ook veel herkenning. De titel ‘Van werkloos tot depressief’ doet je vermoeden dat het een zeer emotioneel boek zal zijn van iemand die zeer diep zit. Daarom was ik ook blij met de ondertitel ‘een zoektocht naar een nieuwe toekomst’ en dat merk je zeker als je wat verder leest. Rob is zeker niet bij de pakken blijven neerzitten. Ondanks zijn fysieke klachten bleef hij nog zaken ondernemen en bleef hij op zoek naar nieuwe manieren op verder te geraken in zijn leven. Het boek is zeker niet negatief, het is de waarheid, het is zijn leven, en dat maakt het net op één of andere manier mooi, ook al is het heel erg wat hem is overkomen, waar mensen dag in dag uit overal in de wereld mee kampen. Ik vind het knap wat Rob gepresteerd heeft. Hij heeft iets negatiefs omgezet in iets positiefs, iets waar niet alleen hij, maar ook zijn gezin en een heleboel andere mensen iets mee zijn.

Ik woon in België, dus ik kende niet al de instellingen die in het boek aan bod kwamen, wel herkende ik welke instellingen die zaken bij ons doen, en eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Men is vaak bezig met administratie en wetgeving, maar vergeet de mens achter de papieren. Men heeft ook niet altijd de kennis om jou als persoon verder te begeleiden en al helemaal niet als je er zelf van op de hoogte bent.

Bedankt Rob Van Spanje dat ik dit boek mocht lezen, er zijn zoveel zinnen die ik zelf zou kunnen hebben geschreven, puur door het gevoel dat je erin legt. Ik vind het knap dat je dit hebt uitgegeven, het is niet altijd makkelijk in onze maatschappij om over dergelijke problematiek te praten, hoewel er wel dagelijks mensen mee worstelen. Dit toont wel degelijk aan dat er nog veel werk aan de winkel is zowel op overheidsniveau als de instellingen die dagelijks met mensen werken.

Het leven loopt niet altijd zoals je wil, en al helemaal niet zoals je verwacht had. Rob had een vaste baan, een leuk gezin, leuke hobby’s en vrienden, en toch geraakt iemand in een depressie. Naar mijn gevoel zijn er geen buffers die je hiertegen kunnen beschermen, je kunt je alleen wapenen voor de toekomst, want die is er altijd!

***

(Evelyn Mairlot)

Uncategorized